Tijdens de bevalling gebeurt er heel veel in je lichaam. Je lichaam maakt ontsluitingsweeën en later persweeën. De krachtige samentrekking van je baarmoeder is voornamelijk te voelen in je onderbuik, soms ook in je rug of benen. Het is goed om je te realiseren dat dit gevoel een doel heeft: je lichaam verzoekt je een veilige plek te zoeken om je kindje geboren te laten worden. Deze pijn is onvergelijkbaar en intens. Als je ontspannen bent, maakt je lichaam een natuurlijke pijnstiller aan. Deze endorfines zorgen dat je ontspannen blijft en dat in een soort roes raakt om de weeën op te kunnen vangen. Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen dit bevorderen. Ook kennis over het verloop van een bevalling kan behulpzaam zijn in dit proces. Tijdens de bevalling helpt onder anderen het om de ontspanning te bevorderen met warmte (douche/ bad/ kruik), massage (voornamelijk van de onderrug), houdingswisseling en het hebben van iemand die je ondersteunt (partner/ kraamverzorgende/ wij als verloskundige).

Over het algemeen geldt dat vermoeidheid, angst en onrust zorgen voor het voelen van meer pijn. In sommige gevallen is het goed om dit proces te doorbreken met medicinale pijnbestrijding. Sommige vrouwen hebben expliciet de wens om sowieso met medicinale pijnbestrijding te bevallen. Op het spreekuur geven we hier indien gewenst informatie over en ook tijdens de voorlichtingsavond spreken we hierover. Medicinale pijnbestrijding kent voor- en nadelen. In de folders van onze beroepsgroep de KNOV lees je hier meer over.

Digitale folders van de KNOV:
Hoe ga je om met pijn
Hoe bereid je je voor
Welke houding past bij jou